BMW R1200GSA 2018 Review

Mijn Post-project-6

BMW R1200GSA 2018 Review

De BMW R1200GS (of de R1250GS)  is op dit moment de meest populaire motor in NL. Al meerdere jaren is het de meest verkochte motor in Nederland(bron: MotorNL) . En ook in veel andere werelddelen is BMW met de GS marktleider.

De populariteit van de GS kreeg een flinke boost door de reizen van Ewan McGregor en Charlie Boorman met Long Way Round en Long Way Down. In Nederland is de motor volgens mij populair omdat het zowel een goede reismotor, tourmotor, en woon/werk motor is.

Ook ik moest bij motor nummer 23 en 24 geloven aan de GS.

Na de eerste rit op de R1250GS bij de BMW Dealer begreep ik nog niet meteen de populariteit, komende van een Harley Davidson Street Glide vond ik de motor maar lichtvoetig, echter na testen van concurrerende modellen zoals de KTM 1290 Super Adventure en de Harley Davidson Pan America begon ik het te begrijpen wat de GS de meest populaire motor maakt.

In deze persoonlijke review geef ik na 6 maanden eigenaarschap van zowel de R1250GS als de R1200GS (meer later over de switch van R1250GS naar de R1200GSA).

Vermogen: 1170cc boxer twin

De BMW R1200GS is voorzien van een 1170cc semi-vloeistof en luchtgekoelde horizontale dwars geplaatste boxer motor. De motor geeft bij 7750 toeren een dikke 125pk af en bij 6500 toeren haalt de motor het maximale koppel van 125nm. (verdere specs onderaan deze review).

Het vermogen is echt meer dan prima, ik heb motoren gehad met 150+ pk zoals de KTM 1190 Adventure en de Ducati Multistrada 1200S maar geen moment mis ik het vermogen. In combinatie met de quickshifter (Shift Assist Pro) en het ruim uitgemeten koppel van de BMW heb ik genoeg plezier.

Gewicht: R1200GSA vs R1200GS

De motor weegt 263kg nat, dat is ongeveer 20kg zwaarder dan de normale R1200GS. Maar daar krijg je wat extra’s voor in de vorm van:

  • Groter en breder windscherm
  • Valbeugels voor zowel boven als onder
  • Mistlampen
  • Spaakwielen
  • Handkappen
  • Grotere tank 30l vs 23l (GS)
  • Enduro voetsteunen
  • Meer grondspeling

Al met al veel extra’s wat het extra gewicht zeker rechtvaardigt.

Tweedehands gekocht en geïmporteerd uit Duitsland

Ik heb de motor zelf gekocht met 3800KM op de klok, de motor is geïmporteerd uit Duitsland en is daar als overjarig model gekocht. De GS heb ik dus praktisch nieuw enkele maanden geleden gekocht.

Persoonlijk heb ik niet veel tegen op Europese import, vanuit buiten Europa is een ander verhaal.

Wegligging

De wegligging van deze motor is echt subliem, mede dankzij de elektronische vering (Dynamic ESA) het gewicht van het boxer blok en het feit dat het motorblok laag hangt in combinatie met het telelever systeem.

Dankzij het telelever systeem duikt de motor nauwelijks bij (hard) remmen, wat veel zekerheid geeft bij harder rijden in de bochten. De motor geeft dusdanig veel zekerheid dat je als motorrijder het gevoel krijgt dat je beter kan rijden wat je in werkelijkheid kan. Ik heb simpelweg nog nooit zo makkelijk en zeker kunnen motorrijden als met de GS.

Comfort

Dankzij de grote tank kom je bijna 600km ver , i.c.m. het ruime zadel, de goede ergonomie en juiste zithouding en de goede windbescherming kan je uren dan wel niet dagen de (onverharde) wegen onveilig maken.

Onderhoud

Geen enkele motor is onderhoudsvrij, maar dankzij de cardan aandrijving is het dagelijks onderhoud minimaal, dat in combinatie van een ruime onderhoudsinterval van 8000km en 1 jaar is het prima te doen.

Gadgets

Het 2018 model is het eerste model met het TFT scherm, persoonlijk vind ik het TFT-scherm echt geweldig, je krijgt het gevoel op een moderne motor te zitten.

Leuk detail van het TFT scherm is dat het rode gebied bij een koude motor groter is dan bij een warme motor, dit zorgt ervoor dat je snel bewust bent hoe ver je kan gaan met de toeren.

Deze motor is ook voorzien van goede veiligheidsopties die het vertrouwen van de rijder vergroten, denk dan aan opties zoals

  • Tractie controle
  • Uitschakelbare ABS
  • SOS knop
  • Quickshifter (Shift assist pro)
  • Keyless start
  • Verwarmde handvatten
  • Cruise control
  • Ingebouwde turn by turn navigatie
  • Navigatievoorbereiding (koop de ZUMO XT of gebruik je telefoon!)
  • Verstelbaar windscherm
  • Elektronische vering (Dynamic ESA)

En vast nog wel veel meer.

Standaard wordt de motor afgeleverd met Anakee Adventure banden of Bridgestone banden. Beide prima banden naar mijn mening.

Offroad rijden

Zelf rijd ik er (nu nog) nauwelijks offroad mee, maar weten dat je de optie heb om een onverharde weg te rijden geeft een gevoel van vrijheid, wat je niet bij elk model motorfiets heb. Persoonlijk denk ik dat de motor te zwaar is voor het serieuze offroad werk, maar waar een wil is, is een weg.

Extra Opties

Een nadeel van de GS is dat je onwijs veel onderdelen en accessoires kan krijgen voor GS, wat dat betreft is het net een Harley-Davidson. Mijn motor is nog verzien van wat extra opties waaronder:

  • BUMOT Xtremeda tassen
    • Geweldige tassen die op het originele rek passen
  • Touratech frontje
  • BMW Origineel topkoffer
  • Akrapovic uitlaat

Conclusie

Al met al, is dit met recht de beste motor die ik ooit heb gehad. De R1250GS was op sommige vlakken zeker beter, maar ik ben meer dan tevreden met deze GS. De motor is wendbaar, snel, comfortabel, en gewoon leuk.

Als ik 1 motor zou kunnen kiezen om in de garage te zetten, dan is het de R1200GS Adventure.

Voor een videoreview klik hieronder

Specs

Motor

  • Type Motor:vloeistofgekoelde tweecilinder boxer viertakt
  • Distributie:enkele bovenliggende ketting aangedreven nokassen, 4 kleppen / cilinder
  • Cilinderinhoud:1170 cc
  • Boring x slag:101×73 mm
  • Compressieverhouding:12.0:1
  • Max. Vermogen:92 kW 125 pk / 7750 opm
  • Max. Koppel:125 Nm / 6000 opm

Maten en gewichten

  • Lengte:2.210 | 2.240 mm
  • Breedte:935 | 990 mm
  • Hoogte:1.450 | 1.525 mm
  • Zithoogte:850 | 890 mm
  • Wielbasis:1.507 | 1.510 mm
  • Balhoofdshoek:25,5 | 24,5°
  • Naloop:99,6 | 92,7 mm
  • Rijklaar gewicht:244 | 260 kg
  • Maximum toelaatbaar gewicht:440 | 475 kg
Rijwielgedeelte
  • Frame:stalen buizenframe
  • Voorvering:BMW 37 mm telelever qua veervoorspanning regelbaar met 190 | 210 mm veerweg
  • Achtervering:aluminium enkelzijdige achterbrug qua veervoorspanning en uitgaande demping regelbare BMW WAD Paralever monoshock met 200 | 220 mm veerweg
  • Remmen voor:hydraulisch bediende dubbele 305 mm schijf met vierzuigerremklauwen
  • Remmen achter:hydraulisch bediende enkele 276 mm schijf met vierzuigerremklauwen
  • Wielen:aluminium vijfspaaks gegoten velgen
  • Voorband:120/70-19
  • Achterband:170/60-17

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *