Tips voor het kopen van je eerste motor

SAMSUNG CSC

Inmiddels rijd ik bijna 10 jaar motor. In die tijd heb ik ongeveer 25 motoren gehad, van naked motoren, all road motoren, klassieke motoren, cruisers naar toermachines. Deze reis zal bij mij persoonlijk nooit eindigen, maar ik ben er van bewust dat dit niet te de norm is.

Ook ik heb ooit een eerste motor gekocht, en toen wist ik eigenlijk niet waar ik op moest letten.

Mijn eigen eerste motor.

Mijn eigen eerste motor was een Suzuki SV650S uit 2003. Deze motor was voorzien van 645cc vloeistof gekoelde 2 cilinder met 73.4 pk (54.7 kW) en 64 Nm aan koppel.

De SV650S was voor mij de perfecte beginners motor, de motor was vrij licht (189kg nat), was vrij laag (800mm zithoogte), Wat een hoop vertrouwen kan geven aan de beginnende rijder. De meningen zijn er over verdeeld maar 1 ding wat in mijn ogen zekerheid geeft is de zithoogte en of je wel of niet gemakkelijk met de bal van je voet op de grond kan.

De SV650S was tevens erg betrouwbaar en had vermogen zat, wat voor mij dus een toevalstreffer was als eerste motor.

Suzuki SV650S 2003
Suzuki SV650S 2003

Afhankelijk van je type rijbewijs kan je voor verschillende motoren kiezen. Over het algemeen kan je kiezen uit een A1 Motor, A2 Motor of een A Motor. A1 is het lichtst in vermogen en A kan een stuk zwaarder zijn.

Laten we voor dit stuk uitgaan van een A2 motor. (Het meest populaire segment bij beginners). A2 motoren gaan tegenwoordig tot 35 kW (48pk) en ook de opvolger van de SV650S (de Suzuki SV650) kan tegenwoordig voldoen aan het maximale vermogen van 35KW.

Welk type motor?

Clip-on stuur op een Suzuki SV650S

Wat je mooi vind, maar houdt er rekening mee dat de meeste mensen die voor een supersport model kiezen dus een model met het zogeheten ‘’clip-on’’ stuur heel snel naar een motor gaan met een traditioneel stuur. Over het algemeen zijn de naked bikes het meest courant, en is het een goede manier om te beginnen, maar ‘’the choice is yours’’.
Neem geen zelfbouw, custom of omgebouwde bike. Dit vergt regelmatig sleutel en onderhoudswerk wat de betrouwbaarheid en veiligheid (en dus een zeker gevoel niet ten goede komt).

Gewicht en vermogen.

Probeer een motor te kiezen die onder de 200kg weegt, het vermogen maakt i.v.m. de beperking van A2 niet uit maar probeer zoveel mogelijk vermogen te kiezen onder die 35KW. Ben je niet gebonden aan 35 kW begin dat niet gelijk op een motor met 100pk + dat vermogen ga je niet optimaal benutten als beginnend bestuurder.

Je kan bij motoren kiezen uit verschillende soorten motorblokken met cilindercombinaties zoals

  • 1 cilinder
  • 2 cilinder
  • 3 cilinder
  • 4 cilinder
  • 6 cilinder
  • Deels vloeistof gekoeld, luchtgekoeld of geheel vloeistof gekoeld.

In principe maakt het niet uit, kies je voor een 2 cilinder in de vorm van een v-twin verwacht dan over het algemeen een minder soepel blok dan een 2, 3 en 4 in lijn motorblok. Maar dat kan ook juist onderdeel van de ervaring zijn, luchtkoeling is een uitstervend ras vanwege de strenge emissie eisen in Europa.

Betrouwbaarheid.

Een van de zaken die je als beginnende motorrijder niet wilt is een onbetrouwbare motor, een motor waarvan je niet zeker weet of je daarmee (technisch) gezien je bestemming haalt. Google de betrouwbaarheid van je gewenste motor, maar houd er rekening mee dat er over het algemeen enkel de mensen die problemen hebben dit melden op het internet. De mensen die geen klachten hebben zullen dit veelal niet melden. Een veel verkochte motor is vaak wel een teken van betrouwbaarheid.

Zorg dat je motor goed onderhouden is, ook dit vergroot de betrouwbaarheid. De motor is zo goed als zijn laatste beurt, dus staar je niet blind op dikke onderhoudsboeken maar kijk vooral naar recent onderhoud.

Veiligheid.

Iets wat mij persoonlijk veel het gevoel van zekerheid bracht was het hebben van diverse veiligheidssnufjes. Voor mij als beginnend bestuurder is het kiezen van een motor met minimaal ABS een must. Een fout zit in een klein hoekje, en veelal maakt ABS net het verschil. 

In principe zijn alle nieuw geleverde motoren (in de EU) vanaf ongeveer 2013 voorzien van ABS.

Een jonge of oude motor kopen?

Wat je wil, maar houd over het algemeen rekening met de onbetrouwbaarheid van motoren van meer dan 20 jaar oud, en veelal hebben de oude motoren bijvoorbeeld geen ABS of een motor met injectie.

Je leert pas motorrijden na het behalen van je rijbewijs.

Als je net je rijbewijs haalt kan je nog niet goed motorrijden. Je heb geleerd hoe je door een praktijkexamen komt, maar dat is het dan ook wel. Je begint leren te rijden zodra je zelf gaat rijden zonder instructeur. Een motor die zekerheid geeft in de vorm van betrouwbaarheid, veiligheid en fysiek een goed gevoel, dan gaat het rijden en het leren rijden vanzelf. En maak kilometers, zet de motor niet in de schuur, heb je tijd? Ga dan rijden!

Koop een motor die je mooi vind.

Een les die ik mezelf heb aangeleerd na die jaren is dat je vooral een motor moet kopen die je ook mooi vind. Heb je een motor die je puur voor woon werk verkeer heb gekocht dan gaat die vlieger niet op. Maar het is een open deur, maar zodra je, je motor parkeert en je loopt weg en je kijkt niet op of om naar je motor dan heb je naar mijn mening de verkeerde motor gekocht.

Wat tips voor type motoren.

Ik heb de handicap dat ik elke motor die op dit moment leverbaar is zowat uit me hoofd ken. Maar, ik heb persoonlijk ook een zwak voor motoren uit de niche. Motoren die je dus niet zo heel erg vaak ziet, dit zou ik niet doen met een eerste motor. Afhankelijk van je budget zijn dit eventueel motoren waar naar je zou kunnen kijken als eerste motor.

  • Suzuki SV650
  • Royal Enfield Continental
  • Royal Enfield Himalayan 
  • Royal Enfield Meteor
  • Triumph Trident 
  • Suzuki Bandit
  • Benelli Leoncino
  • Benelli TRK 500
  • Yamaha MT-07
  • Kawasaki Z650
  • Kawasaki Z650RS
  • Honda NC750
  • KTM 390 Adventure
  • BMW F800
  • Aprilia Shiver 750
  • Ducati Scrambler Icon 800
  • Triumph Street Twin

Wil je hulp met het kiezen van een motor, heb je vragen? Laat dan een berichtje achter en ik zal je proberen te helpen.

Een leuke motor voor een beginner (ook ervaren rijder) Triumph Street Twin
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.